lördag, maj 27, 2006

da vinci code


igår var jag och såg da vinci-koden på bio. jag kan inte säga att jag blev besviken, för jag hade inga förväntningar på den, men inte var den särskilt bra inte. den var vissa stunder alldeles för lik boken och andra stunder alldeles för olik. de hade ju gjort om storyn lite, men det var en sak jag störde mig sjukt mycket på en särskild sak. scenen där de åker till graalhistorikerns hus. när de kommer dit får de svara på 3 frågor:
  1. coffee or tea? tea
  2. milk or sugar? lemon
  3. in what year did harvard ever beat oxford at the regatta? never

nu har jag kortat ner det något. men i filmen så har de ändrat den andra frågan, till no use at all.

milk or lemon? depends on the tea.

helt stört. vad är meningen liksom? det blev ju bara sämre och tappade fyndigheten. gah.


och kryptexen, som finns på bilden, är inte alls likadan. i boken är det 2. inte bra alltså. men den är väl värd att se antar jag. den är ju i alla fall spännande, eftersom de har skapat en egen story som man inte kan fast man läst boken. men läs boken innan ni ser filmen, för annars blir ni nog förvirrade.

Inga kommentarer: