fredag, april 07, 2006

thai sweet chili


..idag ska jag laga mat på riktigt för första gången på extremt länge. jag har ju lagat lite köttbullar och sånt, men idag ska jag göra min famösa thaikyckling. ska göra massor så jag kan frysa in och bara tina med nudlar. ska gå och storhandla alla ingredienser och allt annat jobbigt som behövs här hemma sen. poppis som man är har man ju till och med fixat bärhjälp till kassarna.

min kycklinggryta är relativt enkel att göra, tar bara väldigt lång tid. man marinerar strimlade kycklingfileer i lite olja, tomatpuré, vitlök och sambal oelek och thai sweet chili. sen wokar man kycklingen i marinaden tills den blir härligt gyllenbrun, då häller man över den på ett fat. sen fräser man paprika, bambuskott, minimajs och strimlade vattenkastanjer. när det är lite härligt wokat så häller man över en massa thai sweet chili och låter puttra en stund. sen har man i kycklingen tillsammans med massor av mango chutney och sambal oelek och lite till thai sweet chili och puttrar lite mer. smaka av. tillsätt lite lite kokosmjölk. sen ska det här stå ett tag. servera med nudlar och mango chutney och ännu mer thai sweet chili. det blir jättegott!

igår satt jag och drömde mig till sommaren. tunikor, leggings, barfota i ballerinaskor, solglasögon. något jag inte längtar så mycket efter är shorts. jag är ingen shortsmänniska. ser ut som en man i dem. är en kjoltjej. hur som helst vill jag ha sommar. nu.

Inga kommentarer: